شایعات در شبکه های اجتماعی و وظیفه کاربران ?
? امروزه شبکه های اجتماعی، اصلی ترین ابزار برای برقراری ارتباطات بین افراد است. همچنین افراد زیادی در سطح جامعه تمایل دارند تا اخبار و اطلاعات را به صورت آنلاین و لحظه ای از طریق این شبکه ها به دست آورند.
اما مسئله مهم این است که در این شبکه ها، افراد فرصت طلب با اهداف متفاوت اقدام به تولید و نشر اخبار کذب و شایعه می نمایند، مطالبی که ابعاد مختلف زندگی انسان ها را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.
پادکست شایعات در شبکه های اجتماعی و وظیفه کاربران را ، بشنوید:
سلام به دوستان عزیز لاین استور، اگر بخواهیم تعریفی ساده و قابل فهم از شایعه ارائه دهیم، می توان گفت؛ شایعات اخبار و یا اطلاعاتی را شامل میشوند که صحت و سقم آنها تعیین و تایید نشده است. به همین دلیل زمانی که در دسترس مخاطبان قرار می گیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آن را تشخیص دهد.
متاسفانه برخی از افراد به صورت تخصصی در زمینه تولید و نشر شایعه آموزش می بینند، آنها اخبار کذب را طوری طراحی می کنند، که باور پذیر باشد. مطمئنا این افراد برای هدفی مشخص دست به انجام این کار می زنند.
اکثر کاربران و مخاطبان، کمتر درستی محتوای چنین پیامهایی را بررسی می کنند، به همین دلیل در شبکه های اجتماعی شایعات و اخبار دروغ به آسانی منتشر می شوند، و باز نشر آنها بسیار سریع اتفاق میافتد. ضمن اینکه کنترل مستقیمی بر محتوای تولید شده شبکه های اجتماعی از سوی دولت هاو مراکز فرهنگی، وجود ندارد و هر کاربر میتواند تولیدکننده و نشر دهنده اخبار باشد، حتی بدون اینکه صلاحیت تولید محتوا را داشته باشد.
مخفی ماندن هویت کاربران، عدم نظارت صحیح از سوی ارگان های مربوطه، عدم اطلاعرسانی مناسب در زمینه اخبار و اطلاعات مختلف، و عدم آموزش استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی باعث شده تا شایعات در این شبکهها به آسانی آب خوردن تولید و توسط افراد مختلف منتشر شوند.
همانطور که بیان گردید، برخی از افراد به صورت هدفمند و آموزش دیده اقدام به تولید و نشر شایعه می کنند، اما در مقابل عده ای از افراد فقط برای تفریح و سرگرمی اخبار کذب و شایعه را منتشر می کنند. درحالیکه این شایعات، ممکن است آبرو، اعتبار و یا سرمایه اجتماعی افراد و گروههای خاصی را از بین ببرد یا سلامتی آنها در معرض تهدید قرار دهد. حتی در سطح وسیع تر می تواند خطرات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی نیز داشته باشد.
بنابراین به عنوان یک کاربر شبکه های اجتماعی اولاً نباید به سهولت، هر خبری را پذیرفت، مگر اینکه منبع آن معتبر باشد. همه ما در هر ساعت و هر روز در شبکه های اجتماعی در معرض هزاران خبر هستیم، اما برای تشخیص صحیح بودن آن ها بهترین راه حل مراجعه به رسانه های جمعی و منابع معتبر است.
دوماً از بازنشر شایعات و اخبار کذب باید خودداری نمود. متاسفانه بسیاری از افراد پس از شنیدن اخبار شایعه، دچار هیجان شده و بدون بررسی صحت و سقم آن ها باعث بازنشر آن ها می شود، در حالی که حداقل کاری که از کاربران برمی آید این است که به منتشر شدن این خبرها کمک نکنن.
کاربران شبکه های اجتماعی میتوانند با بررسی منبع خبر، خواندن کامل خبر، پیدا کردن هویت نویسنده و منتشرکننده خبر، و پیگیری اخبار از طریق خبرگزاریهای رسمی، اخبار و اطلاعات را موثق دریافت کنند و در دام شایعات و اخبار کذب نیفتند.
پیشنهاد مطالعه : جلب توجه با ایجاد شایعه در شبکه های اجتماعی
امروزه شبکه های اجتماعی نقش های مختلفی را در زندگی واقعی افراد ایفا می کنند. این کاربران هستند که انتخاب می کنند تا در این شبکه ها چگونه حضور داشته باشند و چه فعالیت های مفید یا مضری داشته باشند.
یکی از استفاده های مفید از شبکه های اجتماعی، تبلیغات، بازاریابی، پیدا کردن مشتری و حفظ مشتریان با هدف افزایش درآمد و توسعه کسب و کار ها است. به جای پرداختن به شایعات و اسیر شدن در دام شایعه پراکنان، می توانید با مجموعه لاین استور در ارتباط باشید و درآمد خود را افزایش دهید. کافی است با ما تماس بگیرید تا از حضور هدفمند در شبکه های اجتماعی و رسیدن به موفقیت لذت ببرید.
ارتباط با پشتیبان لاین استور در تلگرام ارتباط با پشتیبان لاین استور در واتساپ
شما عزیزان می توانید از سایر مقالات آموزشی و دوره های رایگان جامع و کاربردی دانشگاه مفهومی شبکه های اجتماعی بهره مند شوید.
1 Comments
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.