کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی
? هوش مصنوعی یک مفهوم بسیار وسیع است که ابعاد مختلفی از زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از زمینههای کاربرد هوش مصنوعی شبکههای اجتماعی هستند که در ابعاد متنوعی در این شبکهها مورد استفاده قرار میگیرد.
سلام به همه همراهان همیشگی لاین استور، مشاور و مجری آموزش و تبلیغات در شبکه های اجتماعی؛ استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد، مطالعه تاریخچه و محتوای کامنتها و پست های کاربران، تشخیص چهره برای بازکردن قفل گوشی، گوگل مپس و تبدیل زبان گفتار به نوشتار از کاربردهای هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی است.
فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی است که از هوش مصنوعی استفاده میکند. اینستاگرام و توئیتر نیز از جمله شبکه های اجتماعی پرطرفداری هستند که هوش مصنوعی را با اهداف مختلف به کار می برند.
همانطور که بیان گردید، هوش مصنوعی در زندگی انسان ها، کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی استفاده از آن در شبکههای اجتماعی است. قصد داریم، در این مقاله کاربرد هوش مصنوعی را در شبکه های اجتماعی مورد کنکاش قرار دهیم. اما قبل از هر چیز، به تعریف هوش مصنوعی می پردازیم.
هوش مصنوعی، شاخه ای از علم کامپیوتر است که به دنبال طراحی ماشین هایی هوشمند است که بتوانند کارهایی شبیه به هوش انسانی انجام دهند. در واقع هوش مصنوعی یک ماشینی است که به گونهای برنامهنویسی میشود تا مانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.
هوش مصنوعی نوعی فناوری هوشمند است که از طریق یادگیری، عملکرد انسان را تقلید میکند و قادر است تا نتیجهگیری کند، محتویات پیچیده را درک کند و از دیالوگهای طبیعی بهره بگیرد و کارایی شناختی انسان را بهبود بخشیده و در انجام بعضی از فرآیندهای تکراری، جایگزین انسان گردد.
هوش مصنوعی در دنیا کاربردهای متنوع و فراوانی دارد و این تکنولوژی در زمینههای مختلفی برای هوشمند کردن فرآیندها استفاده می شود. از هوش مصنوعی برای ارتقای مشاغل و بهبود کسب و کارهای مختلف نیز استفاده می شود. مثلاً در حوزه سلامت، هوش مصنوعی برای روند تشخیص و درمان بهتر و سریعتر برخی از بیماری به کار می رود. در حوزه آموزش و پرورش، هوش مصنوعی میتواند دانشآموزان را ارزیابی کند یا آنها را درجهبندی کرده و متناسب با سرعت هر فرد در زمینه تحصیلی با او کار کند.
در حوزه اقتصاد سیستمهای هوش مصنوعی می توانند اطلاعات مالی شخصی هر فرد را جمعآوری کنند و به آنها مشاوره های مالی بدهند. در حوزه تولید نیز رباتهای صنعتی میتوانند تکتک وظایف محول شده را بطور کامل انجام دهند و جایگزین انسان ها فعالیت کنند.
کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی نیز ابعاد متنوعی را در بر می گیرد. مثلاً موتور جستجوی گوگل از هوش مصنوعی برای جست و جوهایش استفاده میکند تا بهترین و نزدیکترین نتیجه را به موضوع موردنظر کاربر ارائه دهد.
امروزه با دسترسی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و امکانات ویژه و متنوع این شبکهها افراد زیادی از این محیط برای راهاندازی کسب و کار های مختلف، فروش اینترنتی و یا بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده میکنند.
با توجه به حضور میلیون ها نفر در شبکه های اجتماعی، شناسایی مشتریان در سطح وسیع و ارائه خدمات به آنها به آسانی میسر نمی شود، اما با کمک هوش مصنوعی می توان بهترین نتیجه را به دست آورد.
درحال حاضر شبکههای اجتماعی از هوش مصنوعی برای جذب مشتریان و یا انتشار بهترین محتوا و همچنین برای بهبود تجربیات کاربران استفاده میکنند.
- استفاده از هوش مصنوعی برای جذب مشتریان
یادگیری ماشین که بخشی اعظمی از هوش مصنوعی از آن استفاده می کند، در بسیاری از شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه ماشین یادگیری ماشین با بررسی کامنتها، پستها و لایکهای کاربران، دادههایی را جمعآوری و تحلیل میکند و به شناخت بهتر مشتریان کمک شایانی مینماید.
تحلیلهای ارائهشده توسط برنامه ماشین لرنینگ به صاحبان کسب و کارها کمک میکند تا از نظرات افراد در رابطه با محصول و برند خود اطلاع پیدا کند. همچنین علایق کاربران و مشتریان را درک کنند و به راحتی بتوانند مشتریان جدیدی را جذب نمایند و یا مشتریان خود را به مشتریانی وفادار تبدیل کنند.
شبکه اجتماعی پینترست با استفاده از یادگیری ماشین، محصولاتی را متناسب با علایق افراد ارائه می دهد. همچنین نمایش خودکار افراد و دریافت اخبار مورد علاقه کاربران، از نتایج کاربرد هوش مصنوعی در شبکه اجتماعی فیسبوک است.
- استفاده از هوش مصنوعی برای انتشار بهترین محتوا
امروز بازاریابان فعال در شبکههای اجتماعی به خوبی درک کردهاند که در کنار تبلیغات در این شبکهها لازم است که از سایت یا وبلاگ ها، برای معرفی کامل محصول و خدمات خود استفاده کنند.
همچنین برای دیده شدن بهتر در شبکههای اجتماعی، سایتها و وبلاگ ها نیاز به محتوای بسیار مناسب و مورد علاقه مشتریان دارند. و برای اینکه یک سایت، یک صفحه و یا یک کانال، بتواند بازدیدکننده زیادی را جذب کند، نیاز دارد تا محتوای خوبی ارائه دهد.
استفاده از هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی میتواند به کمک این افراد بیاید. مدیران کسب و کارها میتوانند با استخدام چت بات ها و استفاده از هوش مصنوعی، پستهای با موقعیت بالا را پیش بینی نمایند. همچنین این بات ها می توانند پست های با محتوای مشابه را از سایتهای رقبا برداشته و در سایت مورد نظر مدیر منتشر کنند.
برنامه چت باتها به بازاریاب ها کمک میکنند تا محتوای خود را بهینهسازی کنند و منافع مخاطب و نقاط قوت ضعف رقبا را بررسی نمایند.
- کاربرد هوش مصنوعی برای بهبود تجربیات کاربران
هوش مصنوعی برای صرفهجویی در زمان خرید و فروش و افزایش تجربه بهتر توسط مشتری، از سیستم تشخیص چهره جهت شناسایی و جذب مشتریان استفاده میکند.
هوش مصنوعی با جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها به فیسبوک و اینستاگرام کمک میکند، تا مطالبی را به کاربران نمایش دهند که مورد علاقه آنها است. همچنین تبلیغات مرتبط تری را نیز در هنگام بازاریابی محصولات برای کاربران نشان می دهند.
هوش مصنوعی میتواند رفتار انسانها را در شبکههای اجتماعی پیش بینی کند. مشابه زمانی که در گوگل عبارتی را جستجو میکنید و گوگل ادامه آن را پیشبینی میکند. این مسئله کمک بسیار زیادی برای شناسایی علایق کاربران به محصولات یا موضوعی خاص و همچنین بررسی برندهای پرطرفدار کمک مینماید.
استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت اپ شبکههای اجتماعی باعث افزایش قدرت تحلیل دادهها و ارتقاء معیارهای امنیتی آن میگردد. در این روش از ماشین لر نینگ و دیپ لرنینگ برای امکان تشخیص چهره و احراز هویت اپلیکیشن شبکه اجتماعی استفاده می شود، تا امنیت اطلاعات کاربران افزایش پیدا کند.
- تشخیص هویت
تشخیص هویت و درستی اطلاعات میلیونها کاربر در شبکههای اجتماعی کاری بسیار دشوار است، که هوش مصنوعی به صورت اختصاصی این کار را انجام میدهد. هوش مصنوعی میتواند مقادیر زیادی اطلاعات را تحلیل کند، تصاویر را پردازش کند و ترندهای آینده را پیشبینی نماید.
شبکه اجتماعی توئیتر با استفاده از هوش مصنوعی بر روی موضوعات پرطرفدار نظارت میکند و تگ ها را رتبهبندی میکند. همچنین توییتها را به ترتیب اطلاعات و تاریخ آنها رتبهبندی مینماید. شبکه اجتماعی فیسبوک نیز از هوش مصنوعی، برای تجزیه و تحلیل فعالیت هر کاربر استفاده میکند.
این شبکه اجتماعی پرطرفدار برای تشخیص چهره و پیدا کردن کاربران براساس موقعیت مکانی و دیگر اطلاعات از هوش مصنوعی استفاده می کند. در این فیس بوک، هوش مصنوعی برای ردیابی نظرات در مورد پستهای مختلف و رتبهبندی آن ها بکار می رود.
- تغییر شیوه جستجو
استفاده از هوش مصنوعی برای تغییر شیوه جستجوی گوگل از نوشتار به روش جستجوی تصویری، از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی اپ هوشمند است.
برای مثال اپلیکیشن Seeing AI در اپ استور، از نمونه های پیشرفته ای است که از هوش مصنوعی در طراحی اپ iOS ، استفاده کرده و با جستجو تصویری به نابینایان در تشخیص اشیا اطرافشان کمک می کند.
تبدیل صوت به نوشتار، از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در ساخت اپلیکیشن شبکههای اجتماعی است.
- پیش بینی نظرات کاربران
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه اجتماعی می توان به الگوریتمهای اشاره کرد که احساسات کاربران را در رابطه با یک موضوع خاص بررسی می کنند.
این الگوریتمها با تجزیه و تحلیل نظرات گذاشته شده توسط کاربران، این مطلب را بررسی میکنند که آیا پست مورد نظر بر کاربر تاثیرگذار بوده است یا نه. این الگوریتم بررسی می کند که نظر کاربران در رابطه با پست مورد نظر منفی است یا مثبت.
کاربرد هوش مصنوعی برای شناسایی جرایم اجتماعی
در این روش از هوش مصنوعی برای بررسی تحلیل رفتارهای کاربران در شبکههای اجتماعی استفاده می شود. استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی جرایم اجتماعی، در شبکه های اجتماعی مختلف، میتواند وقوع شورشها را زودتر از دیگر روشها تشخیص دهد.
محققین دانشگاه کاردیف که در کشور ولز واقع شدهاست، از الگوریتمی بر پایه یادگیری ماشینی برای این منظور استفاده میکنند. این الگوریتم در مراحل جمعآوری اطلاعات، پردازش اولیه، طبقهبندی، خوشهبندی آنلاین و نتیجهگیری، عملیات خود را انجام میدهد.
با استفاده از این تکنیک کلمات کلیدی توییتها، تعداد دفعات بهکار رفته، ساعات و دفعات ارسال شده این کلمات رد توئیت ها مورد بررسی قرار میگیرد. در سال 2011 در کشور انگلستان، کارایی استفاده این هوش مصنوعی در زمان شورشهای خیابانی به اثبات رسیده است.
پیشنهاد مطالعه : آموزش گذاشتن چند لینک در بیو اینستاگرام
کاربرد هوش مصنوعی برای جایگزین کردن کلمات مؤدبانه
یکی از الگوریتمهای هوش مصنوعی که بسیار جالب و کاربردی است، این است که توسط الگوریتمی است که توسط محققان آی بی ام ایجاد شده است. این الگوریتم میتواند کاربران بی ادب را که از کلمات نامناسب و ناسزا در شبکههای اجتماعی استفاده می کنند، شناسایی نماید.
این الگوریتم که در شبکه های اجتماعی ردیت و توئیتر مورد آزمایش قرار گرفته است، از بین حدود ۱۰ میلیون پست در این شبکهها، پستها و کامنتهای حاوی کلمات توهین آمیز را شناسایی کرده و واژههای مناسب را به آنها جایگزین می کند.
پس از شناسایی واژههای توهینآمیز توسط این الگوریتم، کلمات مناسب جایگزین شده و جمله جدیدی نیز ساخته می شود. این الگوریتم برای کاهش سخنان زشت و توهینآمیز در شبکههای اجتماعی توئیتر، ردیت و فیسبوک کاربرد دارد.
دوستان و همراهان گرامی لاین استور شما می توانید از سایر مقالات آموزشی و همچنین دوره های جامع و کاملی که کارشناسان ما برای شما فراهم کرده اند بهره مند شوید.
دیدگاهتان را بنویسید