جلب توجه با ایجاد شایعه در شبکه های اجتماعی ?
فهرست مطالب
Toggleزب
? واژه جلب توجه، در ذهن اکثر ما بار منفی دارد، از دیدگاه روانشناسی نیز افرادی به دنبال جلب توجه هستند که دارای اختلات روانی هستند یا دچار کمبود شخصیت شده و در دوران کودکی، تربیت اشتباهی داشته اند.
پادکست جلب توجه با ایجاد شایعه در شبکه های اجتماعی ؛ بشنوید :
سلام به همه همراهان همیشگی لاین استور، مشاور و مجری آموزش و تبلیغات در شبکه های اجتماعی؛ قبل از ظهور شبکه های اجتماعی، جلب توجه کردن افراد در جمع ها و دورهمی های مختلف اتفاق می افتاد، اما امروزه با وجود شبکه های اجتماعی که قابلیت زیادی برای برجسته کردن موضوعات مختلف دارند، به عنوان ابزاری برای جلب توجه کردن و دیده شدن افراد و موضوعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
برخی از افراد یا شخصیت ها و حتی دولت ها از شبکه های اجتماعی برای جلب کردن نظر افکار عمومی در رابطه با موضوعات یا شخصیت ها استفاده می کنند. برخی از افراد برای دیده شدن، و جلب توجه کردن در این شبکه ها دست به هرکاری می زنند، از جمله شایعه سازی، که روشی منفی و غلط است.
اما جنبه دیگری از جلب توجه کردن، جلب کردن نظر افراد جامعه نسبت به محصولات یا کسب و کارهای مختلف از طریق شبکه های اجتماعی است، که منظور همان تبلیغات و بازاریابی می باشد. در این مطلب ، به بررسی روش های جلب توجه کردن در این شبکه ها می پردازیم.
روش منفی جلب توجه کردن
شبکه های اجتماعی، که به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط و تعامل بین افراد به وجود آمده اند، اکنون به وسیله ای برای عرض اندام و جلب توجه توسط برخی از افراد و حتی سازمان ها و دولت ها مورد استفاده قرار می گیرند.
بعضی از افراد، حتی افراد سرشناس برای دیده شدن در جامعه، دست به هرکاری می زنند تا نظر مردم را به خود جلب کنند. شایعه سازی، تولید محتواهای ویدئویی عجیب و غریب، ترول ها و… از روش های جلب توجه کردن در شبکه های اجتماعی است که روش هایی غیر اصولی و نادرست می باشند.
پیشنهاد مطالعه : تاثیرات شبکه های اجتماعی بر فرهنگ و آداب و رسوم
تعریف شایعه سازی
شایعات اخبار و یا اطلاعاتی را شامل میشوند که صحت و سقم آنها تعیین و تایید نشده است. به همین دلیل زمانی که در دسترس مخاطبان قرار می گیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آن را تشخیص دهد. همیشه تمام شایعه دروغ نیست، بلکه در موارد زیادی بخشی از شایعه حقیقت دارد، که این موضوع باعث می شود تا بیشتر برای افراد باور پذیر باشد.
اهداف شایعه سازی
شایعات در شبکه های اجتماعی با اهداف مختلفی ایجاد می شوند. برخی از شایعات برای سنجش افکار عمومی از سوی دولت ها ایجاد می شوند. این نوع شایعات مثل حذف یارانه ها، در بین مردم منتشر می شوند تا بازخورد آن را در بین مردم ببینند، در صورتی که بازخورد منفی نداشت، دولت ها آن را اجرایی می کنند. این نوع شایعات در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی و مخصوصاً در کشورهای پیشرفته ایجاد می شوند.
برخی از افراد نیز با انگیزه های شخصی یا برای جلب توجه و دیده شدن دست به ایجاد شایعه بر علیه خود می زنند. تعجب آور است، اما حقیقت دارد! عده ای افراد معروف مانند بازیگرها، خواننده ها یا ورزشکاران، پس از اینکه احساس کردند که به فراموشی سپرده شده اند، برای دیده شدن و جلب توجه در بین مردم، با پرداخت حتی مبالغی زیاد و اجیر کردن افرادی، بر علیه خود شایعه می سازند و زمانی که به اندازه کافی ذهن ها را درگیر خود کردند، آن را تکذیب می کنند. البته برخی موارد تکذیب هم نمی کنند.
برخی از افراد فقط برای سرگرمی اقدام به تولید یا باز نشر اخبار کذب و شایعه می کنند. درحالیکه در اثر این شایعات، آبرو، اعتبار و یا سرمایه اجتماعی افراد و گروههای خاصی از بین میبرد یا سلامتی آنها در معرض تهدید قرار می گیرد.
برخی از مواقع نیز، شایعات برای شکستن قبح مسائل فرهنگی و اعتقادی نیز در این شبکه ها ایجاد شده و نشر می یابند. اما همانطور که عنوان گردید، عده ای از افراد نه از روی بی سوادی، بلکه با اهداف خاص و به صورت فکر شده شایعات را تولید و نشر می دهند تا جلب توجه نمایند.
پیشنهاد مطالعه : تاثیر هوش کلامی در رشد و موفقیت شغلی
انتشار سریع شایعات در شبکه های اجتماعی
اکثر مردم، کمتر درستی محتوای چنین پیامهایی را بررسی می کنند، به همین دلیل در شبکه های اجتماعی شایعات و اخبار دروغ به آسانی منتشر می شوند، و باز نشر آنها بسیار سریع و گسترده اتفاق میافتد. ضمن اینکه کنترل مستقیم بر محتوای تولید شده در این شبکه ها، وجود ندارد و هر کاربر میتواند تولیدکننده و نشر دهنده اخبار باشد، بدون اینکه صلاحیت تولید محتوا را داشته باشد.
از ویژگی های شبکه های اجتماعی، انتشار سریع اخبار و اطلاعات هستند. در کنار این موضوع، مخفی ماندن هویت کاربران، عدم مدیریت این شبکه ها از سوی نهاد های نظارتی و عدم وضع قوانین مناسب، باعث شده تا افراد احساس آزادی بیش از حد کرده و شایعات زیادی در این شبکه ها شکل بگیرند.
وجود کاربران ناشناخته، عدم اطلاعرسانی مناسب و فرهنگ استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی باعث شده تا شایعات در این شبکهها تولید و توسط افراد مختلف نشر داده شوند. در حالی که این شایعات می تواند به راحتی امنیت جامعه را به مخاطره بیندازد.
بنابراین در رابطه با دریافت اخبار از شبکه های اجتماعی باید از منابع معتبر و موثق اخبار را پیگیری کرد و در صورت برخورد با شایعات، ضمن نپذیرفتن، از ادامه انتشار آن ها جلوگیری به عمل آورد. داشتن سواد رسانه ای بالا، در این زمینه کمک زیادی می کند. رسانه های اجتماعی، می توانند نقش موثری در افزایش سواد رسانه ای جامعه بازی کنند.
دوره های آموزشی آشنایی با شبکه های اجتماعی
در حال حاضر افراد زیادی در شبکه های اجتماعی حضور دارند و با اهداف مختلفی در این شبکه ها فعالیت دارند، شما چطور؟ آیا تحت تاثیر شایعات قرار می گیرید؟ آیا برای حضور خود در این شبکه ها هدف خاصی دارید؟ آیا تمایل به استفاده از فرصت های شبکه های اجتماعی در جهت پیشرفت کسب و کار و بهبود درآمدتان دارید؟
درصورتی که پاسخ تان مثبت است، پیشنهاد می کنیم، به جای درگیر شدن در شایعات و چالش های فضای مجازی که نتیجه ای جز هدر رفت عمر و سرمایه مادی تان ندارد، به دنبال شناخت فرصت های شبکه های اجتماعی باشید و از این فرصت ها برای معرفی کسب و کار، فروش محصول، بازاریابی، تبلیغات و جذب مشتری استفاده نمایید.
دوره های آموزشی دانشگاه های مفهومی شبکه های اجتماعی ، بستری مناسب برای ارائه این آموزش ها به علاقه مندان و صاحبان مشاغل و کسب و کارها فراهم آورده است. کارشناسان ما با ارائه مشاوره در زمینه تبلیغات، بازاریابی و توسعه کسب و کار در کنار شما هستند، تا از رسیدن به اهداف خود لذت ببرید. کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
09158114564
دوستان و همراهان گرامی لاین استور شما می توانید از سایر مقالات آموزشی و همچنین دوره های جامع و کاملی که کارشناسان ما برای شما فراهم کرده اند بهره مند شوید.
7 Comments
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.