تاریخچه شبکه های اجتماعی ایرانی ?
? امروزه شبکه های اجتماعی به علت ویژگی ها، امکانات و جذابیت هایی که دارند، توانسته اند میلیون ها کاربر را به خود جذب نمایند. طبق آمار موسسه وی آر سوشیال، تا سال 2019، بیش از 4/3 میلیاد نفر در سراسر جهان به عضویت شبکه های اجتماعی درآمده اند.
پادکست تاریخچه شبکه های اجتماعی ایرانی ؛ بشنوید :
سلام به همه همراهان همیشگی لاین استور، مشاور و مجری آموزش و تبلیغات در شبکه های اجتماعی
در ایران نیز میلیون ها کاربر به عضویت شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی درآمده اند. در سال های اخیر، نیز رشد کاربران ایرانی این شبکه ها به سرعت در حال افزایش بوده است و پیش بین می شود، در آینده این روند ادامه داشته باشد. جذابیت های شبکه های اجتماعی باعث شد تا تاریخچه ورود شبکه های اجتماعی به کشور و تاریخ راه اندازی اولین شبکه های اجتماعی ایرانی را بررسی نماییم.
ورود کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی اولین بار از پایگاه اورکات شروع شد، به گونهای که ایران پس از برزیل و آمریکا سومین کشور حاضر در اورکات بود. روند عضویت کاربران ایرانی در اورکات به حدی پیش رفت که زبان فارسی به یکی از پنج زبان پراستفاده در این پایگاه تبدیل شد.
با گسترش یاهو ۳۶۰ تعدادی از کاربران ایرانی به این شبکههای اجتماعی گرایش پیدا کردند. کاربران در اورکات میتوانستند از طریق دوستان خود، دوستان جدیدی پیدا کنند. همچنین در این شبکه اجتماعی، چند انجمن گفتگو وجود داشت که کاربر میتوانست در آن فعالیت کند و با دوستانشان بر سر موضوعات مختلف بحث کند.
در سال 2005، یاهو ۳۶۰ جدیترین رقیب اورکات بود که بسیار محبوبتر از شبکه اجتماعی اورکات گردید. این شبکه اجتماعی متعلق به شرکت یاهو است و تمام کسانی که حساب کاربری یاهو داشتند، می توانستند از این شبکه اجتماعی استفاده کنند.
شبکه اجتماعی یاهو ۳۶۰ در سال 2005 راهاندازی شد و دومین شبکه محبوب بین مردم ایران بوده است. اگرچه ورود کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی، برای اولین بار در شبکه اجتماعی خارجی انجام شد، اما ایران نیز به سرعت، وارد عرصه تولید و راهاندازی شبکههای اجتماعی داخلی گردید.
پیشنهاد مطالعه : اهمیت داشتن سایت تبلیغاتی برای کسب و کارها
بعد از جا افتادن وبلاگ در بین کاربران ایرانی، یک وبگاه ایرانی به نام کلوپ به میانه میدان آمد. کلوپ اولین شبکه اجتماعی ایرانی است که در سال 1383 راهاندازی شد. این شبکه اجتماعی خدمات مختلفی ازجمله کلوپ ها، امکان بحث، مطالب رسانهها، صندوق پیام و گفتوگوی آنلاین را ارائه میکرد.
کلوپ اولین شبکه اجتماعی داخلی است که از روی شبکه ای مانند اورکات الگوبرداری شده است. این شبکه اجتماعی با وجود موفقیت هایی که در جذب کاربران ایرانی داشت، اما این شبکه اجتماعی در سال 1396، به علت چالشها و مشکلاتی که پیش روی توسعه آن وجود داشت، به کار خود پایان داد.
اما همانطور که از مطالب گفتهشده برداشت می شود، میتوان گفت که دهه 80 شمسی، دهه شروع و راهاندازی شبکههای اجتماعی ایرانی بوده است. در سال ۱۳۸۴ شبکه اجتماعی هممیهن تأسیس شد. نقطه قوت این شبکه اجتماعی هماهنگ بودن با فرهنگ ایرانی و اسلامی، کنترل محتوا و سالمسازی محیط امن برای کاربران ایرانی عنوان شده است.
دهه ۹۰ شمسی، دهه پیشرفت سریع شبکههای اجتماعی داخلی بوده است. شبکه خبری اجتماعی افسران یکی از شبکههای اجتماعی بوده که در ابتدای دهه ۹۰ در ایران راهاندازی شده است. امکان مشاهده لینکها، پیامک ها و نظرات کاربران، ذخیره تصویر، مشاهده ویدئوهای بسیار، امکان مشاهده پروفایل کاربران، رأی و نظر دادن به لینکها و امکان ارسال لینک و پیامک جدید همراه با موقعیت جغرافیایی، از ویژگیهای این شبکه اجتماعی بیان شده است.
فیس نما یکی از شبکههای اجتماعی است که سال ۹۱ با هدف رقابت با شبکههای خارجی و فراهم آوردن محیطی امن برای کاربران تاسیس شد. در این سال شبکه اجتماعی فارس توییتر، نیز با خدماتی مشابه شبکه معروف توئیتر راهاندازی گردید.
دهه ۹۰ سال رشد و شکوفایی شبکههای اجتماعی مختلف دیگری نیز از جمله ایتا، سروش پلاس، بیسفون پلاس، گپ، آی گپ، بله، روبیکا، آپارات، هدهد و … است. البته از بین این شبکه های اجتماعی، پیامرسانهای سروش پلاس، گپ و بله به عنوان برترین شبکه های اجتماعی پیامرسان داخلی، از سوی مرکز ملی فضای مجازی معرفی شدهاند.
بررسیها نشان میدهد که ۹ ماه قبل از ورود فیسبوک به ایران، شبکه اجتماعی پارسیار و ۳ ماه قبل از آن شبکه اجتماعی کلوب فعالیت میکردند. همچنین در سال ۱3۸۶ قبل از ورود شبکه های اجتماعی واتساپ، لاین و تلگرام، پیامرسان ایرانی محاوره درحال فعالیت بود. اما متأسفانه قوانین دست و پاگیر و عدم حمایت دولت از شبکه های اجتماعی داخلی، مانع پیشرفت چشمگیر شبکه های اجتماعی داخلی گردید.
البته در سالهای اخیر، تعداد کاربران ایرانی بسیار زیادی در حال فعالیت در شبکههای اجتماعی داخلی هستند که نشان از تمایل این کاربران برای حضور در شبکههای اجتماعی موبایلی ایرانی می باشد.
در حال حاضر، شبکه های اجتماعی خارجی تلگرام، توئیتر و اینستاگرام و شبکه های اجتماعی داخلی سروش پلاس، ایتا، بله، آپارات، روبیکا و… از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در داخل کشور هستند.
دوستان و همراهان گرامی لاین استور شما می توانید از سایر مقالات آموزشی و همچنین دوره های جامع و کاملی که کارشناسان ما برای شما فراهم کرده اند بهره مند شوید.
6 Comments
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.