تعامل در شبکه های اجتماعی، فرصتی مناسب برای کسب و کارها ♾
? یکی از ویژگی های مهم شبکه های اجتماعی که باعث جذاب شدن این شبکه ها شده است، تعاملی بودن آن هاست. منظور از تعاملی بودن شبکه های اجتماعی این است که کاربران این شبکهها میتوانند هم به صورت همزمان و هم به صورت غیر همزمان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تبادل دوسویه پیام را داشته باشند.
پادکست تعامل در شبکه های اجتماعی، فرصتی مناسب برای کسب و کارها ؛ بنشوید :
سلام به همه همراهان همیشگی لاین استور، مشاور و مجری آموزش و تبلیغات در شبکه های اجتماعی؛ شبکههای اجتماعی با ویژگی هایی که دارند، امکان ایجاد تعامل برای اعضا و کاربران خود را به وجود میآورند. در این شبکه ها بین پیامهای منتشر شده، پیوستگی و ارتباط وجود دارد. همچنین این پیام ها با سرعت بالایی بین کاربران رد و بدل می شوند.
برخلاف رسانه های ارتباط جمعی، که مخاطبان فقط دریافت کننده اطلاعات مختلف هستند، تعاملی بودن شبکه های اجتماعی این امکان را برای کاربران فراهم آورده تا افراد بتوانند در رابطه با موضوعات مختلف، اظهار نظر کنند و عقاید خود را بیان کنند و با هم تعامل داشته باشند.
تعامل کردن در شبکه های اجتماعی به صورت لایک کردن، نظر دادن، فالو کردن، سیو کردن، کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاشتن محتواهای مختلف می باشد. در واقع بدون تعامل این شبکه ها، جذابیت خود را از دست می دهند.
پیشنهاد مطالعه : اهمیت آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی به نوجوانان
بهترین گزینه در شبکه های اجتماعی برای صاحبان مشاغل و کسب و کار، بازاریاب ها یا افرادی که تمایل به دیده شدن دارند، تعامل با مخاطبان است. تصور کنید در بین فروشگاه های داخل یک خیابان، شما نیز صاحب یک فروشگاه هستید، هر روز افراد زیادی از مقابل فروشگاه های واقع در این خیابان عبور می کنند، از برخی از آن ها خرید کرده و نسبت به بعضی بی تفاوت هستند.
این روند، هر روز تکرار می شود، اما در صورتی که شما از فروشگاه خارج شوید و افراد را دعوت به تماشای اجناس داخل مغازه کنید، با آن ها ارتباط محترمانه برقرار کنید، به سوالات آن ها پاسخ بدهید، آن ها را به چالش بکشید، تخفیف بگذارید، هدیه خرید تعیین کنید و…، آیا وضعیت فروشگاه شما مشابه فروشگاه هایی خواهد بود که صاحبان آن ها پشت پیشخوان نشسته و بی توجه به گذر افراد هستند؟
مطمئناً پاسخ شما منفی خواهد بود. این همان شیوه تعامل است که باعث دیده شدن شما در بین دیگر فروشگاه ها می شود. در شبکه های اجتماعی نیز، میلیون ها کاربر حضور دارند، که مشغول انجام فعالیت های مورد نظرشان هستند. از صفحات مورد علاقه خود بازدید می کنند و به سایت ها و کانال ها خاصی، بیش از موارد مشابه سر می زنند. اما چرا؟
مشابه رفتار شما در فروشگاه واقعی، مطمئناً صاحبان این سایت ها، صفحات و کانال ها راه تعامل با دیگران را آموخته اند و آن را به کار بسته اند. قلق دیده شدن در شبکه های اجتماعی، تعامل با کاربران است. اینکه ذائقه و نیاز آن ها را بشناسید، به نظرات آن ها پاسخ دهید، در رابطه با محصول و خدمات خود، محتوای غنی و مناسب ارائه دهید، و برای در کنار آن ها بودن وقت بگذارید. روش های مختلفی وجود دارد، که شما بتوانید با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.
روش هایی را برای جذب مخاطبان پیدا کنید، مثلاً مسابقات مختلف و جذاب طراحی کنید، از آن ها بخواهید خاطرات خود را درباره محصول و کسب و کار شما ارسال کنند، آن ها را به چالش های مختلف دعوت کنید، اطلاعات مفید از خود و کسب و کارتان ارائه دهید، تا جذب شما شده و به شما اعتماد کنند.
مخاطبان باید بپذیرند که شما برای تک تک آن ها احترام قائل هستید و به نظرات و عقاید آن ها توجه می کنید. با ارسال پاسخ برای آن ها، حتی با بیان نام آن ها در هنگام پاسخگویی می توانید، تعاملی مثبت با آن ها داشته باشید.
مطالعه نظرات مخاطبان، به شما کمک می کند تا از نیازها، علایق و سلایق شان مطلع شوید و برای ارائه محصول و خدمات، در آینده برنامه ریزی کنید. بر اساس این نیاز ها، محتوای مناسب تولید کنید، اشکالات و کمبودها را برطرف نمایید و در صورتی که موضوعی برای آن ها جذاب بوده است، آن را توسعه دهید و تکرار کنید.
تعاملی بودن، فرصتی است که شبکه های اجتماعی برای کاربران فراهم آورده است، موقعیتی مناسب که در سایر ابزارهای ارتباطی، وجود ندارد. مثلاً اگر صاحب کسب و کاری با پرداخت هزینه های گزاف به صدا و سیما یا رونامه ها، اقدام به تبلیغ و بازاریابی برای محصولات خود می کند، از بازخورد آن ها مطلع نمی شود، به راحتی به نظرات کاربران دسترسی ندارد و برای شناسایی سلایق مشتریان باید هزینه های زیادی پرداخت نماید.
در صورتی که در شبکه های اجتماعی به آسانی می توان، مخاطبان زیادی را جذب نمود، با آن ها تعامل کرد و ارتباط موثر در جهت معرفی کسب و کار و برند خود داشت. از ویژگی تعاملی بودن شبکه های اجتماعی، برای تعامل درست استفاده کنید و از اثرات مثبت آن در دیده شدن کسب و کار و برندتان لذت ببرید.
پیشنهاد مطالعه : اهمیت داشتن سایت تبلیغاتی برای کسب و کارها
تعامل بیشتر با کاربران شبکه های اجتماعی، نیازمند این است که آن ها را به چالش بکشید. درج نظرسنجی، یکی از روش های موثر برای تعامل با کاربران است. نظرسنجی در رابطه با خدمات و محصولاتی که ارائه می دهید، همچنین در رابطه با محتواهای تولید شده، می تواند شما را از میزان رضایت کاربران، سلیقه آن ها و نوع محتوا و خدمات مورد علاقه آن ها مطلع سازد.
یکی از جذابترین روش ها برای به چالش کشیدن کاربران، برگزاری مسابقات مختلف در رابطه با موضوع مورد نظر می باشد. بر اساس نوع کسب و کار، خدمات، محصولات و یا موضوع، مسابقات جداب و متنوعی طراحی می شوند.
مسابقات متنوعی را می توان بر اساس ذائقه کاربران طراحی کرد. تشویق کاربران به کامنت گذاشتن، جمع آوری لایک، اشتراک عکس با محصول مورد نظر، تگ کردن افراد دیگر در زیر پست مورد نظر، هشتگ گذاری با نام برند مورد نظر و … از مسابقات متنوعی است که برای دیده شدن برند و محصول خود می توانید استفاده کنید.
البته لازم به یادآوری است که مسابقه باید آسان باشد تا کاربران زیادی تمایل به شرکت در آن داشته باشند و به راحتی بتوانند آن را انجام دهند. همچنین مراحل مسابقه نیز نباید طولانی باشد. برای طراحی مسابقه باید هوشمندانه رفتار کرد، تا علاوه بر ترغیب مخاطبان به شرکت در آن، انجام آن برای آن ها آسان باشد.
مسابقات می تواند، به صورت هفتگی یا ماهیانه و یا در مناسبت های خاصی برگزار شود. جوایز تعیین شده بهتر است به کسب و کار شما مرتبط باشید، حتی می توانید با نظرسنجی از سلیقه مخاطبان در رابطه با نوع جایزه اطلاع کسب کنید. هشتگ گذاری در زیر محتواهای ارسالی بسیار اهمیت دارد، بر اساس نوع برند و یا محصول خود می توانید، هشتگی متفاوت، کوتاه و غیرتکراری تعیین کنید و از شرکت کنندگان بخواهید آن را استفاده کنند.
با اهدای جوایز، تهیه فیلم یا عکس از برندگان، اعتماد کاربران را به خود جلب کنید، زیرا هدف اصلی از برگزاری مسابقات جلب نظر کاربران و اعتماد سازی است. شما نیز می توانید با برگزاری مسابقات متنوع و مرتبط با موضوع مورد نظر خود، مخاطبان خود را به چالش بکشید و تعامل موثری با آن ها داشته باشید، که مطمئناً در صورت برگزاری درست مسابقه، به طور موثری محصول یا کسب و کار و یا برند شما در شبکه های اجتماعی دیده خواهد شد.
در صورتی که تمایل به استفاده از روشهای متنوع برای دیده شدن برند، افزایش فروش و بهبود کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی هستید، می توانید از مشاوره ها و دوره های آموزشی مجموعه لاین استور استفاده نمایید. دوره های آموزشی دانشگاه مفهومی شبکه های اجتماعی، فرصتی بسیار مناسب در جهت پیشرفت در کسب و کار، بازاریابی، تبلیغات و افزایش فروش و درآمد از شبکه های اجتماعی است. با تماس با شماره های پایین سایت می توانید به آسانی از این آموزش ها استفاده نمایید و در زمینه کاری خود در شبکه های اجتماعی پیاده سازی کنید، و از نتایج آن لذت ببرید.
دوستان و همراهان گرامی لاین استور شما می توانید از سایر مقالات آموزشی و همچنین دوره های جامع و کاملی که کارشناسان ما برای شما فراهم کرده اند بهره مند شوید.
4 Comments
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.