SERPs در سئو چه کاربردی دارد؟
13 فروردین 1399
ارسال شده توسط خانم خنجری
فهرست مطالب
Toggleپادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت اول ؛ بشنوید :
SERPs چیست؟
عبارت SERPs کوتاه شده عبارات (Search Engine Result Page) است. صفحه نتایج موتور جستجو پاسخ گوگل به جستجوی کاربر است.
SERPs معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، گراف دانش (Knowledge Graph)، نتایج گوگل ادوردز، ویدیو و پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippet) هستند.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت دوم ؛ بشنوید :
به عبارت دیگر:
SERP همان چیزی است که وبسایت شمارا به صفحه اول گوگل برمیگرداند.
کمپانی گوگل هم اکنون دارای بیش از ده ویژگی SERP است که در صفحه اول ظاهر میشوند، اما از همه مهمتر دو دسته نتایج تبلیغات گوگل و نتایج ارگانیک هستند.
اگرچه Google Ads اهمیت تبلیغات را در نظر میگیرد اما قرار دادن آنها بر اساس بالاترین پیشنهاد دهنده است.
در نتایج ارگانیک نیز جایگاههای کسبشده توسط الگویتم های گوگل مشخص میشود که بهترین و مناسبترین نتایج برای یک جستجوی معین است.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت سوم ؛ بشنوید :
چرا SERP برای سئو مهم است؟
همانطور که گفتیم SERPs نحوه نمایش سایت شما در صفحه اول گوگل را تعیین میکند.
بهعنوانمثال، شما جایگاه سایت خود را در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی “چگونه وب سایت خود را شروع کنیم” بررسی میکنید
این بسیار عالی است اما… تا زمانی که متوجه شوید ویژگیهای SERP نتیجه شماره یک را به پایین میآورند.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت چهارم ؛ بشنوید :
منظور این است که اگر شما صفحه یک گوگل را ترک کنید، دیگر کلیکهای زیادی نخواهید داشت .
اما از سوی دیگر، SERP برای کلمه کلیدی” link building” کمتر شلوغ است.
ده لینک آبی صفحه اول گوگل را که مشاهده میکنید به این معنی است که نتیجه ارگانیک شما شانس خوبی برای کلیک کردن دارد.
یک فاکتور مهم دیگر در هنگام ارزیابی SERPs ها را باید به خاطر داشته باشید، آن هم جستجوهای بدون کلیک است.
طبق آماری که سایت Sparktoro منتشر کرده، همچنان جستجوهای بدون کلیک بیش از پیش وجود دارد.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت پنجم ؛ بشنوید :
تا حد زیادی این جستجوهای بدون کلیک به دلیل ویژگیهای SERP (پاسخ برجسته گوگل Featured Snippets) است.
مثال : عبارت “when did Google start” را جستجو میکنید.
همانطور که مشاهده کردید صفحات زیادی در صفحه اول جواب شما را نشان میدهدند، اما چرا با وجود اینکه شما در صفحه اول جواب خود را یافتید دیگر بر روی ده لینک آبی موجود در نتایج جستجو کلیک نکردید؟
به همین دلیل است که باید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید تا نتیجه شما برجسته شود و روی آن کلیک میکنید.
این دوره را از دست ندهید : ? دوره آموزش فوت و فن فروش
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت ششم ؛ بشنوید :
حال به عناصر Google SERP معمولی میپردازیم :
نتایج جستجوی ارگانیک
نتایج ارگانیک توسط الگوریتم پیچیده گوگل که دارای بیش از 200 فاکتور رتبه بندی است تعیین میشود.
اگرچه الگوریتم گوگل رازی مخفی است اما در زیر چندین فاکتور مهم رتبه بندی کلیدی را به شما نشان میدهیم :
- سیگنالهای سئو خارجی : تعداد وب سایتهایی که به صفحه خاصی لینک دارند. همچنین بهعنوان ” بک لینک ” شناخته میشوند.
- سیگنالهای سئو داخلی
- سرعت بارگذاری سایت
- برند و سیگنالهای اعتماد
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت هفتم ؛ بشنوید :
استاندارد نتایج جستجوی ارگانیک شامل موارد زیر است:
-
عنوان صفحه (برچسب عنوان)
-
URL صفحه
-
توضیحات متا
شرکت گوگل در برخی از موارد ویژگیهایی را به قطعات خاص ارگانیک اضافه میکند.
برای مثال، اگر گوگل تاریخ انتشار صفحه ای را مهم بدانند، آن را نمایش میدهند:
همچنین گوگل برای نتایج خاص، ” Sitelinks ” را در زیر نتیجه نمایش میدهد.
Sitelinks یا به بخشهای کختلف یک صفحه لینک دارد یا به صفحات مرتبط در همان وب سایت.
هنگامیکه از Schema در یک صفحه استفاده میشود، گوگل گاهی اوقات ستارههای نقد، تصاویر و اطلاعات رویداد را اضافه میکند که نتیجه طبیعی را به یک ” ریچ اسنیپت ” تبدیل میکند.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت هشتم ؛ بشنوید :
نتیجه جستجوی پرداخت شده
نتایج جستجوی پرداخت شده با یک نماد کوچک “Ad” در گوشه بالا سمت چپ وبسایت آنها مشخص شده است.
با توجه به اطلاعات سایت Rank Ranger، تبلیغات در 51.61٪ از صفحات یک SERP ها ظاهر میشوند.
همچنین هنگامی که تبلیغات نمایش داده میشوند، به طور میانگین 3.10 تبلیغ در هر صفحه وجود دارد.
برای اصطلاحات جستجوی رقابتی و با ارزش، گوگل تبلیغات را نیز در انتهای SERPs ها قرار میدهد.
با توجه به این که تبلیغات در بالا و پایین صفحه نمایش داده میشوند، میتوانند نتایج ارگانیک جستجو را محدود کنند.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت نهم ؛ بشنوید :
پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippets) چیست ؟
بخش کوتاهی از محتوا است که از یک صفحه وب یا فیلم بیرون کشیده شده است.
در اینجا مثالی آورده شده است:
طبق یک بررسی که توسط سایت Ahrefs انجام شده است 12٪ از کل SERP ها دارای Featured Snippets هستند.
پاسخ های برجسته گوگل شامل موارد زیر است:
-
سؤالات متداول : یک پاراگراف کوتاه در پاسخ به جستجو “چیست” و “چه کسی” است.
-
لیست گلوله ای : برای رتبه بندی و لیستهای “بهترین”
-
لیست شمارهای : برای دستورالعملها، دستور پخت و کارهایی که بر اساس ترتیب استفاده میشود.
-
جداول : نمایش تصویری از تاریخ ها، قیمت ها، نرخ ها یا هرگونه اطلاعات ارائه شده در یک جدول
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت دهم ؛ بشنوید :
اکنون گوگل شروع به افزودن “پاسخ برجسته ویدیویی” به نتایج جستجو کرده است.
پاسخهای برجسته هم میتوانند یک تهدید و هم فرصت باشند
Featured Snippets تهدیدی هستند زیرا تقریباً همیشه در بالای SERPs ها ظاهر میشوند. که نتایج ارگانیک را به پایین صفحه می کشد.
درواقع، پاسخ برجسته در صفحه اول گوگل همیشه در بالای صفحه نمایش داده میشود که بسیاری از افراد از نقطه ویژه Snippet بهعنوان “جایگاه شماره 0” یاد میکنند.
پاسخهای برجسته فرصتی هستند که محتوای شما میتواند در داخل یک قطعه برجسته نمایش داده شود.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت یازدهم ؛ بشنوید :
باکس پاسخ گوگل (Direct Answer Box) چیست ؟
18٪ از نتایج جستجو دارای “پاسخ مستقیم” هستند، یعنی یک پاسخ مستقیم برای یک سؤال خاص.
به مثال زیر توجه کنید :
جواب هایی که گوگل از آن استنباط میکند به عنوان مالکیت عمومی در نظر گرفته شده است. بنابراین، برخلاف یک Featured Snippets، آنها به یک منبع یا لینک برای پاسخ، اعتباری ندارند.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت دوازدهم ؛ بشنوید :
نمودار دانش و پانل دانش (Knowledge Graph and Knowledge Panel) چیست؟
نمودارها و پانلهای دانش معمولاً در سمت راست نتایج ارگانیک نشان داده میشوند.
اساساً نمودارها و پانلهای دانش کارت معرفی برای یک شرکت یا یک شخص مهم هستند. بیشتر این دادهها از منابع دست به دست (ویکی پدیا و Crunchbase) تهیه میشوند.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت سیزدهم ؛ بشنوید :
پیشنهادهای لوکال
پیشنهادهای محلی برای جستجوی محلی مانند “comic book store Boston” و “comic book store near me” ظاهر میشوند.
هنگامیکه گوگل استنباط کند که جستجوی انجام شده نیاز به نتایج محلی دارد، این مورد میتواند ظاهر شود. برای مثال، اگر “لوله کش” را جستجو میکنید، گوگل میداند که احتمالاً به دنبال لوله کشی در این نزدیکی هستید.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت چهاردهم ؛ بشنوید :
نتایج تصاویر گوگل
نتایج تصاویر گوگل برای کلمات کلیدی که در آن تصاویر حساس است، مانند “cute cat” یا “blue cars” ارائه میدهد.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت پانزدهم ؛ بشنوید :
نتایج ویدیو
این نوع نتایج معمولاً شامل سه ویدئو در یک اسلاید برای دیدن اطلاعات بیشتر نمایش داده میشوند.
معمولاً 88٪ از نتایج ویدیو از YouTube ارائه میشود (در وب فارسی تا حدود زیادی از سایت آپارات ارائه میشود).
دقیقاً معلوم نیست که گوگل چگونه تصمیم میگیرد کدام یک از نتایج باید ویدیو داشته باشد. اما احتمالاً تا حدودی مبتنی بر کلمه کلیدی خود و آزمایش تقسیم آنهاست.
بهعنوان مثال، کسی که در جستجوی “how to paint a garage” است، احتمالاً به دنبال فیلم آموزشی دراین باره است. به همین دلیل گوگل یک اسلاید ویدیویی را برای آن کلمه نشان میدهد.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت شانزدهم ؛ بشنوید :
پرسشهای مشابه کاربران (People Also Ask) چیست؟
این ویژگی جدیدی است که معمولاً گوگل در وسط نتایج SERP درج میکند.
و زمانی که روی آن کلیک میکنید، با پاسخ به این سؤال گسترش مییابد.
58٪ از نتایج گوگل حاوی ویژگی People also Ask SERP است.
نتایج توییتر
در بعضی اوقات گوگل آخرین توییتهای منتشر شده را از یک حساب ویژه بیرون می کشد.
برای مثال، هنگامیکه عبارت SEMrush را جستجو میکنید، حساب توییتر آنها را با پیوندهایی به 3 توییت آخر نشان میدهد.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت هفدهم ؛ بشنوید :
برترین اخبار گوگل
لینکهایی به مقالات خبری در مورد یک موضوع خاص.
درخلاف نظر افراد، Top Stories تنها زمانی که شما برای کلمات کلیدی پرطرفدار جستجو میکنید، نشان داده نمیشوند.
برای مثال، یک کلمه کلیدی مانند “کاهش وزن”. با توجه به این که حجم جستجوی این عبارت بسیار پایدار است. با این حال، هنگامی که “کاهش وزن” را جستجو میکنید، همیشه یک بخش Top Stories در نتایج SERP ها وجود دارد.
برخلاف بسیاری دیگر از ویژگیهای SERP، برای اینکه سایت شما در بخش Top Stories قرار بگیرد، باید در Google News تأیید شود.
پادکست SERPs در سئو چه کاربردی دارد ، قسمت هجدهم ؛ بشنوید :
نتایج Google Shopping چگونه است؟
نتایج Google Shopping نتایجی هستند که برای کلمات کلیدی در مورد یک محصول خاص ظاهر میشوند.
به مثال زیر توجه کنید :
اگرچه بیشتر نتایج Google Shopping تبلیغات است، اما نتایج ارگانیک نیز دارند.
4 Comments
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
به نظرم اول باید کلمه ی سئو رو توضیح بدید و بعد به توضیحات گوگل بپردازید البته من سرچ کردم سئو برگرفته از کلمه SEO (مخفف عبارت Search Engine Optimization) راهکاریست در جهت افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب سایت با استفاده از نمایش وب سایت شما در نتایج طبیعی جستجو.
همیشه این کارها رو به روال عادی انجام میدادیم ولی این توضیحات بسیار مفید و جالب بودند
و اینکه اگر صفحه ی گوگل رو ترک کنیم دیگه کلیک های زیادی نخواهیم داشت . مطالب بسیار عالی بودن . ممنونم از شما
متشکرم خانم توکلیان عزیز
بله حق باشماست
البته که در مقاله های دیگه درباره سئو کامل صحبت شده
ممنونم از نظرتون .