صفر تا صد بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی ✍?
? امروزه شبکه های اجتماعی بستری مناسب برای تبلیغات و بازاریابی شده اند و بسیاری از افراد برای تبلیغات از این شبکه ها استفاده می کنند. روش های برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی وجود دارد، یکی از این روش ها بازاریابی ویروسی است که قصد داریم در این مقاله بررسی نماییم.
پادکست صفر تا صد بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی ؛ بشنوید :
سلام به همه همراهان همیشگی لاین استور، مشاور و مجری آموزش و تبلیغات در شبکه های اجتماعی؛ بازاریابی ویروسی چیست؟
در ابتدا تعریفی از بازار یابی ویروسی ارائه می دهیم و اینکه چرا به این نام، نامگذاری شده است. شاید شنیدید باشید که یک ویروس زمانی که وارد سلول میزبان می شود، پس از تسخیر این سلول شروع به تکثیر می کند. پس از اینکه سلول از ویروس ها مملو شد، این سلول می ترکد و ویروس وارد سلول های دیگر می شود.
در بازاریابی ویروسی، نیز زمانی که یک پیام یا محتوا برای کاربران جذاب باشد، مخاطبان را وادار می کند تا آن پیام را برای دیگران ارسال کنند، به همین ترتیب، آن ها نیز این محتوا را با دیگران به اشتراک می گذارند. این پیام مشابه تکثیر یک ویروس، به سرعت در شبکه های اجتماعی یا از طریق ایمیل منتشر می شود. به این دلیل به آن بازاریابی ویروسی می گویند.
پیشنهاد مطالعه : روند پیشرفت شبکه های اجتماعی داخلی در کشور چگونه است؟
تاریخچه بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی برای اولین بار در سال 1996 توسط یک شرکت سرویس دهنده ایمیل به نام هات میل، مورد استفاده قرار گرفت. این شرکت، در زیر ایمیل هر فرستنده، عبارتی که حاوی لینک صفحه ثبت نام این شرکت بود، را قرار داد، به این ترتیب با ارسال هر ایمیل، تبلیغ ایمیل هات میل، به صورت ویروسی در بین کاربران منتشر می شد.
نتیجه این کار این بود که در یک سال، 10 میلیون نفر به تعداد کاربران هات میل اضافه شد. در سال های اخیر، با افزایش شناخت نسبت به امکانات شبکه های اجتماعی، این روش بازاریابی در جهان مرسوم شده است. البته در ایران نیز نمونه هایی از این روش بازاریابی مشاهده می شود.
بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان
در دنیای خارج از فضای مجازی، بازاریابی ویروسی به نام بازاریابی دهان به دهان شناخته می شود. بازاریابی ویروسی یا همان بازاریابی دهان به دهان، یکی از روش های بسیار موفق در زمینه بازاریابی است. همانطور که بیان شد، در این روش محتوای تولید شده باید به قدری برای کاربران جذاب باشد که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و آن ها نیز آن پیام را برای دیگر افراد ارسال کنند.
به این ترتیب محتوای مورد نظر دهان به دهان می چرخد و مشابه ویروس در شبکه های اجتماعی تکثیر می گردد. در صورتی که از بازاریابی ویروسی به طور درست استفاده شود، تاثیر بسیار زیادی در دیده شدن برند یا افزایش فروش محصول خواهد گذاشت.
شبکه های اجتماعی، بهترین ابزار بازاریابی ویروسی
بهترین و متداول ترین روش برای بازاریابی ویروسی استفاده از شبکه های اجتماعی است. زیرا میلیون ها نفر از سراسر جهان در آن ها حضور دارند و روز به روز بر تعداد کاربران آن ها افزوده می شود. طبق آمار منتشر شده از طریق موسسه وی آر سوشیال، تا سال 2019 بیش از 8/3 میلیارد نفر به عضویت شبکه های اجتماعی درآمده اند.
و این فرصتی بسیار مناسب است تا با هزینه بسیار کمتر از روش های سنتی، به تبلیغات و بازاریابی پرداخت. انواع مطالب و اطلاعات جذاب، به سرعت در این فضاها دست به دست می شوند، به همین دلیل شبکه های اجتماعی، ابزاری مناسب برای بازاریابی ویروسی شناخته می شوند.
اهمیت تولید محتوا
همانطور که بیان شد، مهمترین دلیل ویروسی شدن تبلیغات، تولید محتوای جذاب و با ارزش است. این محتوا می تواند به صورت ویدئو، صوت یا متن و یا گرافیک باشد. هنگامی که محتوای ویدئویی، متن یا صوتی خاص برای کاربران شبکه های اجتماعی جذاب و گیرا باشد، آن را در بین دیگران کاربران منتشر می کنند.
در روش بازاریابی ویروسی بر اساس نوع محصول، سن و جنس مخاطب و نوع شبکه اجتماعی می توان انواع محتواهای ویدئویی، متن، پادکست، انیمیشن، توئیت، تصویر و… را تولید و منتشر کرد.
محتوا می تواند به صورت متن یا فیلم طنز و یا حاوی تکه کلام های معروفی باشد که برای مخاطبان جذاب و درگیرکننده باشد تا ارزش به اشتراک گذاشته شدن را داشته باشد. اگر این محتوا حامل تبلیغات برای برند یا محصولی خاص باشد، همزمان با انتشار آن، محصول یا برند مورد نظر نیز تبلیغ می شود.
بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی، فرصتی مناسب که خارج از دنیای دیجیتال به صرف زمان، هزینه های مالی زیاد و نیروی کار توانمند و آموزش دیده نیاز دارد.
عوامل موفقیت بازاریایی ویروسی
همانطور که بیان گردید، در روش بازاریابی ویروسی، تبلیغات یک محصول به گونه ای انجام می شود که دهان به دهان بچرخد و افراد آن تبلیغ را که می تواند متن، فیلم یا صوت باشد، در شبکه های اجتماعی دست به دست نمایند.
برای اینکه بازاریابی ویروسی موفق شود، در درجه اول، ابتدا باید محتوایی جذاب با استفاده از خلاقیت تولید کرد و سپس به انتشار آن پرداخت. بهترین ابزار برای ارائه این محتوای جذاب و خلاقانه، اینترنت و شبکه های اجتماعی هستند.
جذاب بودن، در کنار ارزشمند بودن محتوا، باعث می شود تا کاربران علاقه مند باشند، تا محتوای تبلیغاتی را به اشتراک بگذارند. برگزاری مسابقات مختلف یا ارائه خدمات رایگان، اثر بسیار مطلوبی بر موفقیت در روش بازاریابی ویروسی دارد.
پیشنهاد مطالعه : چرا باید در فضای مجازی فعالیت کنم؟
اهمیت درک نیاز و سلیقه مخاطبان
بازاریابی ویروسی زمانی موفقیت آمیز است که نیازهای مخاطبین به خوبی درک شود و ذائقه آن ها به خوبی شناخته شود. در این صورت با ارائه محتوایی خلاقانه و درگیرکننده در شبکه های اجتماعی، می توان به آسانی تبلیغ محصول مورد نظر را به دست مشتریان بسپارید.
در بازاریابی ویروسی بسیار مهم است که بدانید چه افراد یا سازمان هایی بازار هدف برای عرضه محصول هستند؟ کدام گروه از جامعه، در چه سطح سنی و یا کدام گروه جنسیتی، محتوا را دریافت و منتشر خواهند کرد؟ چه افرادی به محصول نیاز دارند؟ سلیقه و نیاز آن ها چیست؟
یافتن پاسخ صحیح برای این سوالات بسیار مهم است. زیرا بر اساس این پاسخ ها، باید محتوای مورد نظر خود را تولید و منتشر کرد، تا مورد توجه قرار بگیرد و دهان به دهان در شبکه های اجتماعی بچرخد.
تولید محتوای جذاب
با شناخت سن، جنسیت و سلیقه مخاطب، محتوای تولید شده بر اساس نیاز و سلیقه مخاطبان و بر اساس سن و جنسیت، باید برای آن ها جذاب باشد. این محتوا می تواند یک فیلم در آپارات، متن یا انیمیشن در تلگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی، عکسی جذاب در اینستاگرام، توئیتی جالب در توئیتر و یا پادکست متفاوت، ایمیل، بازی کوتاه یا یک آهنگ باشد که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.
محتوا می تواند طنز باشد یا حاوی تکه کلام های معروف اجتماعی و یا هر مطلبی که کاربران را تشویق کند، آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و تکثیر کنند. علاوه بر استفاده از خلاقیت در تولید محتوا برای بازاریابی ویروسی، محتوای تولیدی باید ارزش به اشتراک گذاشتن را داشته باشد تا مخاطبان ترغیب شود آن را برای دوستان خود ارسال کنند.
شبکه های اجتماعی با وجود میلیون ها کاربر، سرعت انتشار بالای مطالب، دسترسی آسان و کم هزینه بودن، بهترین ابزار برای بازاریابی به روش ویروسی هستند.
برگزاری مسابقه
ارائه یک جایزه ویژه یا حتی یک مسابقه، همراه با هشتگی از نام برند یا نام تجاری محصول مورد نظر، اثر زیادی در اشتراکگذاری ویروسی آن توسط مخاطب دارد. ایجاد یک مسابقه که فرصتی برای برنده شدن در آن وجود داشته باشد، میتواند در اشتراکگذاری منظم برند یا محصول مورد نظر اثرگذار باشد.
ارائه خدمات رایگان
ارائه خدمات یا بخشی از محصولات، به صورت رایگان، یکی استراتژی بسیار مهم در بازاریابی ویروسی است. استفاده از واژه «رایگان» یک از بهترین روش ها برای جذب مشتری و مخاطبان می باشد. در واقع ارائه رایگان خدمات و یا محصولات، مشتری را ترغیب می کند تا محصول اصلی را خریداری نماید و یا از خدمات اصلی استفاده کند.
همانطور که اطلاع دارید، شبکه های اجتماعی فرصتی بسیار مناسب برای تبلیغات و دیده شدن برندها هستند. بازاریابی ویروسی نیز اگر به صورت صحیح و اصولی مورد استفاده قرار بگیرد، روشی بسیار مناسب برای جذب مخاطبان و افزایش فروش محصولات خواهد بود.
اگر شما هم به دنبال تولید محتوای جذاب و ویروسی شدن نام برند و افزایش فروش محصول خود هستید، کافی است به مجموعه لاین استور اعتماد کنید و با ما در ارتباط باشید. لاین استور به عنوان مجموعه ای حرفه ای در بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ما را در رسیدن به هدف تان یاری می رساند، کافی است با ما تماس بگیرید.
دوستان و همراهان گرامی لاین استور شما می توانید از سایر مقالات آموزشی و همچنین دوره های جامع و کاملی که کارشناسان ما برای شما فراهم کرده اند بهره مند شوید.
2 Comments
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.